Saturday 5 January 2013

Kembara Geng Bermula... errr, Sesi Persekolahan 2013 Bermula

Alhamdulillah, bersyukur kita kerana tahun ini kita buka sekolah seperti yang sepatutnya iaitu Rabu, 2 Januari 2013. Mungkin kita merungut sedikit dengan kelas yang makin padat antara 8 hingga 9 murid tetapi nasib PPKI SMKPZ jauh lebih baik daripada sebilangan program lain yang terpaksa memuatkan berpuluh-puluh murid dalam sebuah kelas. Syukur juga kita tidak dilanda banjir seperti beberapa buah sekolah di pantai timur yang masih belum memulakan sesi persekolahan hingga ke hari ini.

Bagi melancarkan sesi persekolahan pada tahun ini, pada minggu pertama persekolahan pihak PPKI SMKPZ telah melaksanakan program seperti yang berikut:
Rabu 2 Januari - Pendaftaran murid lama dan baru.
Khamis 3 Januari - Ujian diagnostik Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan lain-lain.
Jumaat 4 Januari - Sesi suai kenal murid lama dan baru, pengagihan kelas dan orientasi & mobiliti. 

Setakat Jumaat, 4 Januari 2013 jumlah murid ialah 56 orang iaitu termasuk 13 murid baru yang mendaftar. Dikatakan bahawa sepatutnya 20 atau lebih murid baru mendaftar tetapi kami masih menunggu mereka untuk mendaftar. Dengan hanya tujuh kelas, pada tahun ini pihak pengurusan berazam untuk menjadi lebih tegas mengikut prosedur bagi memberhentikan murid-murid yang kerap ponteng.

Jumlah guru ialah 11 orang dan jumlah pembantu pengurusan murid ialah 4 orang.Setakat ini kami masih menunggu pengganti kepada Encik Roslan yang dinaikkan pangkat menjadi GPK. Penyelesaian kekurangan guru pada ketika ini ialah mengagihkan masa mengajar yang lebih kepada semua guru.

Moga-moga segala kekurangan akan menjadi motivasi untuk kita berusaha dengan lebih gigih demi untuk anak-anak didik kita.

 Gambar: Aktiviti NILAM akan menjadi salah satu agenda utama tahun ini.

 Gambar: Encik Azean mengendalikan sesi suai kenal.

 Gambar: Murid-murid mendengar taklimat Encik Azean.

    Gambar: Murid-murid dibawa mengelilingi kawasan-kawasan di dalam sekolah.

No comments:

Post a Comment