Sunday, 21 May 2017

LDP 2/2017: Kenali Rahsia Personaliti Melalui STIFIn (Ujian Biometrik)

Tarikh: 20 Mei 2017 (Sabtu)
Masa: 7.30 pagi hingga 12.00 tengah hari
Tempat: Dewan Seri Pendeta, SMKPZ

Pada hari ini warga kerja SMKPZ telah mengikuti latihan dalam perkhidmatan buat kali kedua bagi tahun 2017. Dengan tajuk seperti yang tertera di atas, program ini telah dikendalikan oleh Encik Mohd Azlan bin Adnan. Dalam LDP ini beliau telah berkongsi ilmu/kajian berkaitan kumpulan-kumpulan darah manusia serta hubung kaitnya dengan personaliti mereka.
Saksikan rakaman yang sempat dibuat oleh saya yang berdarah O yang selalu kena buli, pemurah dan riang-ria :)

 Encik Mohd Azlan, kalau berdarah hijau? Itu kalau tak Hulk, toyol.

 Salah satu sesi latihan dalam kumpulan.

 Encik Mohd Azlan, kalau berdarah biru macam mana pula? Ooo, itu mungkin penduduk yang berasal dari planet cerita Avatar arahan James Cameron kot?

 Tekun menyiapkan tugasan.

 Pembentangan oleh salah satu kumpulan.

Antara slaid yang dikongsikan oleh Encik Mohd Azlan.

Pemeriksaan Gigi Pelajar PPKI SMKPZ

Tarikh: 19 Mei 2017 (Jumaat)
Masa: 9.30 pagi hingga 10.30 pagi
Tempat: Bilik Kesihatan SMKPZ

Pada hari ini para pelajar PPKI SMKPZ telah menjalani pemeriksaan gigi tahunan anjuran Klinik Kesihatan Ampangan. Saksikan rakaman gambar yang sempat dibuat.

 Ariff (tengah) tak sabar-sabar untuk menjalani pemeriksaan gigi.

 Pemeriksaan gigi sedang berjalan.

 Berdebar-debar menunggu giliran. Mungkin kerana terlupa gosok gigi pagi tadi.

 Alif Tukimi bersahaja membiarkan gigi beliau diperiksa.

Sunday, 14 May 2017

Program Minda Santai Di Inap D' Bondang Homestay Hari Ketiga

Setiap yang bermula pasti berakhir. Aktiviti pada pagi terakhir program hari ini ialah memancing ikan. Semoga kita dapat menjalankan lagi program-program sebegini pada masa hadapan.
Terima kasih kepada semua yang telah menjayakan program ini.

 Makan nasi lemak di tepi kolam memang sedap.

 Boleh tambah lagi cikgu?

 Laila berbangga dengan ikan yang berjaya dipancingnya.

 Menikmati sosej di dalam kolam pun sedap.

 Ikan-ikan yang berjaya dipancing.

 Sabar, ikan pasti dapat ditangkap.

 Bagi yang berminat nak bercuti di sini, ini merupakan nombor-nombor yang anda boleh hubungi.

 Makan tengah hari sebelum bertolak pulang.





Selamat tinggal. Kami bertolak pulang jam 11.30 pagi.

 Berhenti rehat di RNR Kundang.

Tiba di sekolah jam 3.30 petang.

Program Minda Santai Di Inap D' Bondang Homestay Hari Kedua Bahagian 4

Aktiviti pada malam ini ialah karaoke menyaksikan Negeri Sembilan kalah separuh akhir Piala FA perlawanan separuh akhir secara langsung Piala FA di antara Negeri Sembilan dan Pahang sambil menikmati barbeque.
Saksikan rakaman yang sempat dibuat.

 Baru pasang api? Tengah malam la baru dapat makan...

 Jangan ditertawakan orang yang membawa kipas mengikuti rombongan sekolah. Banyak gunanya.

 Perlawanan baru bermula.

 Negeri Sembilan ketinggalan 1 gol kepada Pahang.

 Bersemangat kembali makan apabila jaringan 1 sama.

 Ayam barbeque pun mula dihidangkan.

 Ayam, ayam! Dua seringgit!

Kita bakar sampai habis!

Program Minda Santai Di Inap D' Bondang Homestay Hari Kedua Bahagian 3

Riang-ria diteruskan lagi dengan aktiviti menggagau ikan keli dan memancing ikan. Terkenang juga cara arwah ayah saya menangkap ikan di kampung dulu. Telaga limpahan air di tepi bendang dipam keluar airnya sehingga kering. Kemudian barulah beramai-ramai turun satu kampung nak merasa serba-sikit hasil ikan yang ditangkap dengan tangan kosong.
Yang datang menolong dari peringkat awal saja dapat ikan, yang datang kemudian duduk sengih-sengih tepi telaga nak dapat ikan free semua dihalau balik. Ha ha ha!

 Pesta tangkap ikan bermula.

 Mana la ikan ni?

 Kak Norimah berjaya menangkap ikan keli.

 Ikan oh ikan kenapa tak nak timbul?

 Rumput panjang sangat, rumput panjang sangat.

 Dulu kecik-kecik saya dah puas buat benda-benda ni. Bagilah peluang kepada budak-budak pula.

 Ada yang sibuk mandi lumpur saja.

 Amyrul Izwan dan hasil tangkapan beliau.

 I miss Alor Belat!




Membersihkan lumpur di tali air.

 Pam air yang mengepam air keluar dari petak sawah.

 Air biasanya disalurkan ke bendang sebelah.

 Laila menghulurkan ikan kepada Cikgu Mohd Abdullah.

 Bila air sedikit, ruang untuk ikan lari hampir tiada.

 Moh kita memancing pula.

 Mana ikan ni? Cuit umpan pun tidak.

 Kalau macam ni punya bising, jangan kata ikan, gajah pun lari.

 Rasa macam nak turun ke kolam, tangkap dengan tangan kosong.



Makan roti canai dua keping di tepi kolam memang sedap!

Program Minda Santai Di Inap D' Bondang Homestay Hari Kedua Bahagian 2

Pada jam 11.00 pagi kami menaiki trem istimewa yang membawa kami melawat (shopping) ke kilang minyak kelapa dara, kilang nata de coco dan kilang kerepek.
Saksikan rakaman yang sempat kami buat.

Macam Duck Tour kat Melaka. 


Wajah-wajah keriangan menaiki trem.
 
 Sambil menaiki trem dapat menikmati pemandangan indah suasana sekeliling.

 Menyerbu kilang minyak kelapa dara.

 Mendengar penerangan cara-cara penghasilan minyak kelapa dara.

 Pantang diberi peluang mesti nak bergambar.

 Ooo, ini nata de coco ye?

 Mendengar penerangan cara-cara penghasilan nata de coco oleh pemilik Nandong Food Industries Sdn Bhd.

 Carta penghasilan nata de coco.

 Mendengar penerangan dengan khusyuk.

 Macam getah sekerap.

 Makan bertambah-tambah!

 Melihat aktiviti pembungkusan nata de coco.

 Borong, jangan tak borong!

 Ini makan tahap makan tengah hari ni. Bukan merasa lagi.

 Memborong kerepek pula.

 Ooo, macam ni cara goreng kuih loyang tu.

Makan tengah hari di Inap D'Bondang.