Wednesday 16 January 2013

Penyampaian bantuan persekolahan RM100



Tarikh: 15 Januari 2013 (Selasa)
Masa: 2.30 petang hingga 4.00 petang
Tempat: SMK Pendeta Za’ba

Pada petang ini jalan-jalan menuju ke SMK Pendeta Za’ba sesak sekali. Ada yang meletak kereta mereka di bahu jalan kerana tak sanggup lagi menunggu dan sanggup berjalan kaki ke SMK Pendeta Za’ba. Kalau lambat nanti takut duit habis. Mana boleh habis, tak cukup tambah dengan duit SUWA/PIBG dulu.

Saya yang kebetulan keluar sebentar untuk makan pun terpaksa parkir kereta di bahu jalan kawasan perumahan berhampiran SK Taman Paroi Jaya dan berjalan kaki ke sekolah. Kebetulan ada seorang pakcik yang berjalan bersama saya untuk ke sekolah. Nak ambil duit bantuan persekolahan anak katanya.

“Anak saya ada dua orang. Seorang tingkatan empat dan seorang tingkatan satu,” katanya. “Ooo, baguslah macam tu pakcik, tapi kalau hari ni pakcik sibuk esok pun boleh ambik lagi,” balas saya. “Tak apa, kebetulan hari ni nak ambil dia orang balik sekolah,” katanya lagi.

“Jadi pakcik tau la kelas anak pakcik yang tingkatan satu tu kat mana?” soal saya kepadanya. “Tak tau la pulak pakcik kat mana kelasnya,” jawabnya. “Ehhh, hari tu masa pendaftaran tingkatan satu pakcik tak datang ka?” tanya saya lagi. Dia termenung sebentar kemudian menjawab, “Oh, silap. Anak pakcik yang kecik tu dah tingkatan dua la cikgu.” “Tak apalah pakcik, nanti sampai kat Blok A nanti kelasnya ada dekat-dekat situ. Saya nak ke blok pendidikan khas ye,” ujar saya yang menuju ke Blok PPKI. Hemmm, anak dah sekolah tingkatan berapa pun tak ingat, yang dia tau hari ni dua orang, dua ratus ringgit.

Secara formalnya pada hari ini telah berlangsung Program Penyampaian Bantuan Persekolahan RM100 di SMK Pendeta Za’ba. Yang DiPertua PIBG SMK Pendeta Za’ba iaitu Encik Madun bin Mislan dan Tuan Pengetua telah menyampaikan ucapan perasmian program di Dewan Seri Pendeta pada jam 2.30 petang. Selesai ucapan, penjaga-penjaga telah menuju ke kelas anak-anak mereka untuk menerima bantuan yang disampaikan oleh guru-guru kelas.

Terdapat juga minum petang disediakan oleh pihak sekolah pada petang tersebut. Makanan sungguh mewah sehingga ada yang membungkus untuk orang-orang di rumah merasanya.

Tentang murid-murid pendidikan khas, penyampaian bantuan telah dikendalikan oleh GPK Khas iaitu Puan Hasmah dan dibantu oleh Puan Siti Khairanah. Dalam ramai-ramai yang datang menerima bantuan, penjaga yang anaknya dah berbulan-bulan tak datang sekolah pun sanggup menebalkan muka datang untuk menerima bantuan. Siapa termakan cili dialah yang akan terasa pedas.

 Gambar: Kesesakkan lalu-lintas.

 Gambar: Puan Siti Khairanah sedang melayan seorang klien.

No comments:

Post a Comment