Tuesday 24 September 2013

Seminar Integriti Warga Pendidik (SIWP)

Tarikh: 24 September 2013 (Selasa)
Masa: 1.30 petang (pendaftaran), 2.30 petang hingga 5.30 petang (ceramah)
Tempat: Dewan Theatrette Wisma Negeri, Negeri Sembilan

Seminar yang telah diadakan pada petang ini merupakan anjuran bersama Kementerian Pendidikan Malaysia (melalui PPD Seremban) dan Institut Integriti Malaysia. Pada petang ini ceramah telah disampaikan oleh Encik Zainal bin Sahid, mantan Pegawai Pendidikan Daerah Sepang. Beliau yang telah bersara pada tahun 2003 telah menyampaikan pelbagai isu berkaitan integriti di kalangan warga pendidik. Di samping itu, beliau turut berkongsi klip-klip video muzik filem hindi pengalaman beliau sebagai warga pendidik. Beliau turut menunjukkan satu keratan akhbar berkaitan pembuangan bayi di surau kariah beliau yang mana beliaulah orang pertama yang menjumpai bayi tersebut pada tahun 2011.
Seminar pada petang ini telah diakhiri dengan nyanyian lagu Warisan secara beramai-ramai. Moga-moga seminar sebegini akan diteruskan demi meningkatkan kesedaran pentingnya budaya integriti di kalangan warga pendidik.

Gambar: Bukti kehadiran guru-guru PPKI SMKPZ, dari kiri Puan Sa'adiah, Puan Siti Maizura dan Puan Siti Khairanah.

Gambar: Pemandangan dari tempat saya duduk. Sambil bermain Candy Crush membuat catatan, saya turut bertukar-tukar fikiran dengan sahabat yang duduk di sebelah saya berkaitan isu-isu integriti.

No comments:

Post a Comment