Monday 22 August 2016

Kelazatan Lemang Tok Ki Bentong Pahang

Tarikh: 23 Ogos 2016 (Selasa)
Tempat: Dewan Theatreatte, Wisma Negeri
Masa: 8.00 pagi hingga 12.00 tengah hari

Lemang Tok Ki Bentong sememangnya antara lemang terlazat yang pernah saya nikmati setakat ini. Kali pertama saya menikmatinya ialah beberapa bulan lepas, dibelanja oleh abang ipar saya. Sekali fikir memang tak logik nak pi makan lemang jauh2 daripada Petaling Jaya. Tetapi bila dah sampai ke kedai tersebut (cawangan utama, bukan yang baru buka yang kita jumpa dahulu jika datang dari KL) ternyata suasananya amat menarik. Ada konsep klasik dan taman. Ada basikal tua, pokok buluh dan menggunakan meja makan kayu jati yang teguh sesuai untuk yang datang beramai-ramai bersama keluarga.
Lemang-lemang memang nampak dibakar di belakang kaunter pesanan. Nampak macam tak kurang 100 batang dibakar pada sesuatu masa. Kalau selalunya kita makan lemang dengan rendang, kat sini kita boleh cuba makan lemang cicah ayam bakar dan daging. Perghhh memang sedap!
Ohhh, tersasul pulak cerita pasal lemang, ini nak mengucapkan tahniah kepada murid PPKI SMKPZ yang telah menjadi johan acara nyanyian solo dalam Pemilihan Karnival Kemahiran Dan Kesenian PPKI Daerah Seremban 2016 di Wisma Negeri pada hari ini iaitu Abdul Hamas bin Abdullah. Cerita lemang Tok Ki tertulis di atas tu kerana kebetulan lagu yang dibawakannya ialah Seni Berzaman nyanyian asal Tok Ki.
Tahniah kepada Hamas yang akan mewakili Daerah Seremban ke peringkat negeri beberapa minggu lagi.
Adakah pengganti kepada Muhammad Faris bin Muhayuddin telah ditemui PPKI SMKPZ?

 Maaf tak nampak muka, ini cikgunya merakam gambar dari jauh.

Menerima hadiah daripada Encik Azmir bin Majid, Penyelia Pendidikan Khas PPD Seremban.

No comments:

Post a Comment