Wednesday 4 February 2015

Latihan Acara Merentas Desa

Tarikh: 4 Februari 2015 (Rabu)
Masa: 7.40 pagi
Tempat: Sekitar Taman Paroi Jaya

Masa zaman persekolahan saya dahulu iaitu sekitar tahun 1990an, acara merentas desa yang saya sertai merupakan betul-betul acara merentas desa. Saya masih ingat lagi semasa bersekolah di SMK Tunku Putera, Baling di mana trek latihan merentas desa melalui jalan kawasan kampung yang tidak berturap. Boleh melihat khinzir yang diternak oleh masyarakat Siam di bawah rumah mereka. Di tepi trek juga ada sungai yang boleh kita mandi-manda dulu (kalau berani) sebelum meneruskan larian.
Semasa belajar di MRSM Taiping pula, trek merentas desa adalah Taman Tasik Taiping itu sendiri. Masih ingat lagi ada seorang rakan saya yang memulakan larian bersama-sama dengan budak-budak junior tingkatan empat dan menang pula tu kerana tak ada siapa yang dapat membuktikan penipuannya pada hari tersebut. Alah, bukan boleh jual pun medal besi tu kat kedai emas kan?
Jadi acara merentas desa pada tahun ini akan diadakan pada jam 3.00 petang 5 Februari 2015 (Khamis). Pada tahun ini 20 pelajar lelaki dan 10 pelajar perempuan telah dipilih untuk bertanding dalam kategori pendidikan khas. Saksikan rakaman latihan trek yang telah diadakan pada hari ini.

Idham memimpin sesi memanaskan badan.

Pelajar-pelajar memanaskan badan.

Cikgu Siti Khairanah mengikut dengan kereta.

Cikgu Azean menjadi peronda,

Dalam masa 15 minit boleh tamat larian.

Masuk ke Lorong Kedidi 2.

Cikgu Siti Khairanah menjaga di satu persimpangan.

Berehat seketika sebelum masuk ke kelas masing-masing.

No comments:

Post a Comment